11 maja zapraszamy na seminarium, podczas którego razem z panią Alicją Malewską odpowiemy na pytanie: „Jak wpływają na nas agencje ratingowe?”.
Agencje ratingowe to prywatne firmy, które oceniają zdolność kredytową i wypłacalność różnych podmiotów, w tym spółek, instytucji finansowych i państw. Ich nazwa pochodzi od słowa „rating”, czyli ocena wydawana przez agencję. W agencjach ratingowych pracują analitycy, którzy zbierają dane, wykonują raporty i na tej podstawie oceniają wiarygodność danego podmiotu. Wystawiane przez agencje ratingi są brane pod uwagę przez rynki finansowe.
Seminarium dla studentów poprowadzi pani Alicja Malewska, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracownik Akademii Ignatianum w Krakowie.
Podczas seminarium odpowiemy na pytania:
- Czym są agencje ratingowe?
- Czy są niezbędne na rynku finansowym?
- Dlaczego prywatne przedsiębiorstwa, jakimi są agencje ratingowe, mogą wpływać na politykę gospodarczą suwerennych państw?
- Czy Polska powinna się obawiać zmian ratingu?
O agencjach ratingowych zrobiło się w Polsce głośno, kiedy to w styczniu 2016 jedna z trzech największych agencji na świecie, Standard & Poor's obniżyła długoterminowy rating polskiego długu w walucie obcej do poziomu BBB+ z A-. Czy ocena ta była usprawiedliwiona czy też była jedynie wynikiem politycznej gry?
Punktem wyjściowym do dyskusji będzie najnowszy komunikat PAP dotyczący ratingu Polski:
https://www.obserwatorfinansowy.pl/dispatches/agencja-sp-potwierdzila-rating-polski-na-poziomie-bbb/
Termin: 11 maja (czwartek) godz. 19:00
Miejsce: Arkady Cafe & Shot Bar, Rynek Główny
Współorganizator: Forum Młodych Dyplomatów